De 4 grootste voordelen van Google Analytics

De 4 grootste voordelen van Google Analytics
Categorieën

De 4 grootste voordelen van Google Analytics

De meeste mensen hebben al wel eens van Google Analytics gehoord. Sommigen hebben dit programma aan de website gekoppeld. Toch zijn er maar weinig mensen die echt goed weten wat Google Analytics doet en welke voordelen het hen kan opleveren.

Google Analytics is een programma van Google, dat alle activiteiten naar, op en van je website meet en inzichtelijk maakt. Hiermee krijg je dan ook een duidelijk beeld van onder meer de verkeersbronnen, de paginaweergave en de bezoekersstromen. De informatie vertelt je meer over de herkomst van je bezoekers, hoelang bezoekers op een bepaalde pagina blijven, op welke pagina ze je website verlaten, op welke links ze hebben geklikt en welk type bezoekers je het meeste oplevert. Aan de hand van al deze informatie kun je weer gerichte marketingactiviteiten ondernemen om nog meer bezoekersstromen te creëren en zo meer winst te behalen, essentieel voor zoekmachine optimalisatie.

Google Analytics is dus een zeer bruikbaar en krachtig programma. Om je wat meer inzicht hierin te geven, hebben wij de 4 grootste voordelen even voor je op een rijtje gezet:

1. Inzicht in de verkeersbronnen
Bezoekers komen op verschillende manieren op je website terecht. Zo zijn ze bijvoorbeeld op je website terechtgekomen via een zoekmachine als Google, een advertentie, een e-mail of een link op een andere website. Als je meer weet over de verkeersbronnen, krijg je een beter inzicht in het effect van je SEO- en marketingactiviteiten.


2. Nauwkeurige keywords rapportage
Een van de belangrijkste activiteiten van Google Analytics is de keyword rapportage. Hiermee kun je zien op welke keywords nieuwe en terugkerende bezoekers je hebben gevonden. Ideaal om te weten hoe goed (of slecht) je keywords scoren. Zo zie je op welke keywords het meest is gezocht en welke tot het meest verkeer hebben gezorgd. Deze informatie kan je gebruiken om je website nog beter te optimaliseren en de keywords aan te passen.

3. Duidelijk beeld van de bezoekers
Google Analytics biedt je inzicht in de bezoekersprofielen. Hiermee weet je onder meer uit welk land de meeste bezoekers komen, welke taal ze spreken, hoeveel nieuwe, terugkerende bezoekers je hebt en hoe vaak ze je website bezoeken. Ook krijg je meer inzicht in de leeftijden en met welke device je website het meest wordt bezocht. Al deze gegevens bieden je een duidelijker beeld van je doelgroep. Je kunt dan doelgerichte marketingactiviteiten ondernemen, waarmee je jouw doelgroep nog beter bereikt.


4. Inzicht in het bouncepercentage
Het bouncepercentage geeft je een goed inzicht in de pagina’s van je website. Je weet dan op welke pagina’s bezoekers blijven hangen en op welke niet. Als een bezoeker via een landingspagina (instappagina) op jouw website terechtkomt en er gelijk weer vanaf gaat, wordt er gesproken van een bounce. Het bouncepercentage is dan ook het percentage bezoekers van één pagina. Google Analytics geeft je een goed inzicht in het bouncepercentage. Hiermee kun je de kwaliteit van de bezoeker meten. Een hoog bouncepercentage betekent dat een landingspagina minder relevant is. De bezoekers vinden dan niet (direct) de informatie waar ze naar op zoek zijn en verlaten je website dan ook snel. Als je weet welke pagina’s te weinig informatie geven of niet gebruikersvriendelijk zijn, wordt het makkelijker om gerichte acties te ondernemen. Zo kun je de content op een pagina verbeteren of de pagina-opzet verbeteren.